کشورهای عموما سرسپرده غرب که هیچ برنامه هسته‌ای درست و حسابی هم ندارند حتی در یک مورد، به آژانس اجازه دسترسی به افراد، مکان‌ها، اسناد و تجهیزات نظامی خود را نداده‌اند و از این جهت تعهدی که تیم ایرانی سپرده بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی جلوی آن را گرفتند، در جهان یگانه است.

مشرق- تماشای مصاحبه دوشنبه‌شب آقای عباس عراقچی، عضو محترم تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با شبکه 2 سیما، این موضوع را کاملا روشن کرد که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به‌رغم همه روشنگری‌های انجام شده و تذکرات پی در پی‌ای که دریافت کرده است، نه راهبردها و نه حتی تاکتیک‌های مذاکراتی خود را تغییر نداده و همچنان در پی تحقق شعار «هر توافقی بهتر از توافق نکردن» است. مشخصا در موضوع دسترسی‌ها و بازرسی‌ها، سخنان ایشان نشان داد تیم مذاکره‌کننده قصد ندارد به هیچ‌وجه پروژه نخ‌نمای توجیه‌تراشی برای اتفاقات ناگواری را که در مذاکرات رخ داده، متوقف کند.
این نوشته فقط به بحث درباره رژیم بازرسی‌های تفاهم‌شده از سوی تیم مذاکره‌کننده می‌پردازد. الباقی موارد را در فرصتی دیگر ارزیابی خواهیم کرد.

1 ـ آقای عراقچی گفته است ایران هیچ رژیم بازرسی نامتعارفی را نخواهد پذیرفت در حالی که ایشان مطلقا در موقعیتی نیست که چنین ادعایی بکند. براساس متن اسناد توافق شده، تیم مذاکره‌کننده یک رژیم بازرسی ویژه و کاملا نامتعارف را پذیرفته که به تصریح مقام‌های آمریکایی در هیچ کجای جهان سابقه ندارد و حتی فراتر از رژیم بازرسی‌هایی است که در فاصله سال‌های 1991 تا 2003 در عراق (تحت عنوان آنسکام) اجرا شد و با ایجاد دسترسی وسیع به اطلاعات محرمانه، زمینه حمله به آن کشور را فراهم کرد. 

2 ـ در توافق ژنو تاکید شده ایران در گام نهایی اقدام‌های‌ شفاف‌ساز و نظارت‌های افزایش‌یافته را اجرا می‌کند. در تفاهم لوزان هم تصریح شده ایران علاوه بر پروتکل الحاقی، دسترسی‌های بیشتری را برای رسیدگی به مسائل باقیمانده گذشته و حال (که در واقع معنایی جز PMD ندارد) به آژانس خواهد داد. معنی عباراتی مانند دسترسی‌های شفاف‌ساز، نظارت‌های افزایش‌یافته و دسترسی‌های بیشتر از پروتکل، هیچ چیز جز پذیرش یک رژیم بازرسی ویژه نیست و این چیزی نیست که آقای عراقچی بتواند آن را یک رژیم بازرسی متعارف بخواند. تیم مذاکره‌کننده هرگز برای تفاهم درباره یک رژیم بازرسی ویژه مجوز نداشته و در این باره کاملا بر خلاف دستورالعمل‌های موجود عمل کرده است.

3 ـ پروتکل الحاقی خود یک سند بسیار خطرناک است که تاکنون فقط آن دسته از کشورهای جهان آن را پذیرفته‌اند که یا برنامه هسته‌ای چندانی ندارند یا از ناحیه غرب نگرانی امنیتی ندارند یا اینکه (درباره 5 عضو شورای امنیت) پروتکل امضا شده از سوی آنها با بقیه کشورهای جهان تفاوت دارد. حتی اگر بنا باشد روزی پروتکل الحاقی اجرا شود ما به ازای آن غنی‌سازی صنعتی در ایران است نه شیر بی‌یال و دم و اشکمی که آقایان پذیرفته‌اند. اما باز هم یادآوری می‌کنم آنچه در تفاهم لوزان و پیش از آن در توافق ژنو، پذیرفته شده، بسیار فراتر از پروتکل الحاقی است. مهم‌تر از این، تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هیچ برنامه‌ای برای گرفتن تعهدات مشخص از 1+5 در متن برجام مبنی بر اینکه حین اجرای پروتکل به نگرانی‌های امنیتی و حفاظتی ایران احترام گذاشته خواهد شد، ندارد.

4ـ درباره همان پروتکل الحاقی هم توضیحی که تیم محترم مذاکره‌کننده ارائه می‌دهد ناقص و غیرصادقانه است. این درست است که طبق ماده 4 پروتکل الحاقی برخی از دسترسی‌هایی که به آژانس داده می‌شود می‌تواند مدیریت‌شده باشد ولی این امر به هیچ وجه به آن شکل مضحکی که تیم مذاکره‌کننده ادعا می‌کند نیست. حتی در یک دسترسی مدیریت‌شده آژانس می‌تواند از هر نقطه‌ای که بخواهد بازدید کند، می‌تواند خواستار مشاهده دقیقا همان چیزهایی شود که روی آنها پوشانده شده و می‌تواند فراتر از نمونه‌برداری، کارهای دیگری مانند عکسبرداری، صحبت با افراد و انجام تاییدات بصری، انجام بدهد. این امری است که آقای عراقچی اگر به سوابق بازرسی‌های پروتکلی و فراپروتکلی سال‌های 82 تا 84 – که خود زمانی منتقد آن بودند- مراجعه کنند، نمونه‌های زیادی برای آن خواهند یافت. در آن مدت کوتاه، بیش از 27 بار به افراد، اسناد و سایت‌های نظامی دسترسی داده شد و اگرچه این روند در دولت بعدی متوقف شد، اما ثمرات آن اقدامات غیرقابل توجیه همچنان گریبان کشور را گرفته است. بنابراین مفهوم مدیریت‌شدگی به هیچ وجه رافع نگرانی‌های جدی امنیتی کشور نخواهد بود.

5 ـ نکته بسیار مهم‌تر این است که ماده 5 پروتکل الحاقی می‌گوید اگر آژانس بر درخواست مشخصی اصرار کند، ایران باید آن را راضی کند. بنابراین به لحاظ پروتکلی، آنچه اصل است رضایت آژانس است که یک مفهوم کاملا باز و بی‌مبناست و می‌تواند سرمنشأ هر نوع باج‌خواهی از ایران باشد. این چیزی است که تیم مذاکره‌کننده حتی یک بار هم به آن اشاره نکرده است.

6 ـ یک مساله مهم دیگر این است که تیم مذاکره‌کننده در اقدامی بسیار عجیب، تعلیق تحریم‌ها را به اجرای همه تعهدات کلیدی ایران از جمله حل و فصل موضوع PMD مشروط کرده است. نه عراقچی و نه هیچ‌کس دیگری در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران تا امروز توضیح نداده است که معنی این کار چیست؟ و در حالی که PMD به وضوح یک موضوع ساختگی است و هدف غرب از طرح آن هم کسب اطلاعات جاسوسی از ایران و دست‌اندازی به بخش دفاعی متعارف ماست و رویه آژانس هم نشان می‌دهد قصد حل این موضوع را ندارد، آیا مشروط کردن تعلیق تحریم‌ها به تعیین تکلیف PMD، معنایی جز تعلیق به محال کردن هر گونه کاهش تحریم دارد؟ این مهم‌ترین خطای تیم مذاکره‌کننده است که به جای اصلاح، دائما توجیه می‌شود. تیم مذاکره‌کننده به جای اینکه از آمریکا بخواهد حال که یک توافق سیاسی در حال رخ دادن است موضوع ساختگی PMD را کنار بگذارد و به جای گذشته بر آینده متمرکز شود، پذیرفته است که در کنار انبوه امتیازهای هسته‌ای، PMD هم باز بماند! آیا این جز اینکه هم چوب را می‌خورد و هم پیاز را، یعنی هم برنامه هسته‌ای خود را تقریبا تعطیل می‌کند و هم باب بهانه‌جویی و زیاده‌خواهی همچنان باز خواهد ماند، معنای دیگری دارد؟! این چه مذاکره‌ای است که شما هر چه می‌خواهند واگذار می‌کنید و طرف مقابل حتی نمی‌پذیرد از تداوم دروغگویی علیه شما دست بردارد؟ آیا باز نگه داشتن PMD معنایی جز این دارد که پس از برنامه هسته‌ای، نوبت به برنامه دفاعی ایران خواهد رسید و پس از سازمان انرژی اتمی، وزارت دفاع و نهادهای نظامی قربانیان بعدی خواهند بود؟ و باز از همه اینها مهم‌تر، آیا باز نگه داشتن PMD، به معنای باز گذاشتن یک کانال بهانه‌جویی بسیار فراخ علیه ایران نیست که هر لحظه می‌تواند به بازگشت مجدد همه تحریم‌ها بینجامد؟

7 ـ هدف آژانس از درخواست دسترسی‌های فراپروتکلی، دقیقا دسترسی به افراد، تجهیزات، مکان‌ها و اسناد برنامه نظامی متعارف ایران به بهانه PMD است. آژانس هیچ نیت خیرخواهانه یا متعارفی ندارد. برای من بسیار جالب است که دوستان تیم محترم مذاکره‌کننده اکنون به مدافعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تبدیل شده و از قابل اعتماد بودن آن سخن می‌گویند. جالب است که این همکاری‌های بی‌سابقه هم هیچ چیز را در رویه آژانس تغییر نداده است. همین حالا که تیم مذاکره‌کننده بر خلاف ضوابط، با دسترسی‌های فراپروتکلی موافقت کرده، آژانس لیستی از افراد و مکان‌ها را در اختیار آنها قرار داده است که به طور کامل مربوط به افراد نظامی یا افراد شاغل در پروژه‌های حساس دفاعی و همچنین مکان‌های نظامی است. هیچ فرد یا مکان مشخصا هسته‌ای در این فهرست‌ها وجود ندارد. همین امر به‌خوبی نشان می‌دهد که آژانس پس از گرفتن مجوز دسترسی‌های فراپروتکلی از ایران، روی بخش دفاعی و نظامی ایران متمرکز خواهد شد و اساسا با برنامه هسته‌ای ایران کاری نخواهد داشت.

8 ـ نکته دیگر این است که نه در متن‌های تفاهم‌شده در لوزان و ژنو و نه مناسبات کاری سازمان انرژی اتمی و آژانس در یک سال و نیم گذشته، هیچ چارچوبی وجود ندارد که چگونگی حل و فصل PMD میان ایران و آژانس در آن معین شده باشد. در دولت گذشته، طی بیش از 12 جلسه برای رسیدن به یک سند رهیافت ساختاری میان ایران و آژانس مذاکره شد که هدف از آن این بود که ایران مطمئن شود در صورت ارائه برخی دسترسی‌های حداقلی به آژانس، مساله PMD به طور قطعی بسته خواهد شد. یکی از مهم‌ترین سوال‌هایی که تیم مذاکره‌کننده باید به آن پاسخ بدهد این است که چرا بیش از یک سال و نیم است بدون وجود هرگونه چارچوب تفاهم شده و بدون وجود هرگونه تعهد مشخص از جانب آژانس برای بستن PMD در ازای برداشته شدن گام‌های مشخص از سوی ایران، با آژانس در این باره همکاری شده است؟ به عنوان نمونه، تیم محترم مذاکره‌کننده که از حسن نیت و رفتار حرفه‌ای آژانس و از شکل‌گیری اراده سیاسی در غرب برای حل و فصل موضوع PMD سخن می‌گوید، خوب است برای افکار عمومی بگوید که پاسخ به سوال‌های آژانس درباره EBW به چه نتیجه‌ای انجامیده است. موضوع EBW یکی از مسائل کلیدی در PMD است که تیم ایرانی بدون هرگونه چارچوب تفاهم‌شده تصمیم گرفت به سوال‌های آژانس درباره آن پاسخ بدهد. نتیجه جالب است. آژانس پس از دریافت پاسخ ایران نه‌تنها قانع نشد و موضوع را نبست، بلکه 20 سوال جدید طراحی و به ایران ارائه کرد و خواستار پاسخگویی به آنها شد! همین یک تجربه کافی است که ثابت کند PMD یک مساله قابل حل نیست و اگر روند امتیازدهی به آژانس در این حوزه آغاز شود، تنها اتفاقی که خواهد افتاد این است که آژانس هر روز درخواست‌های بیشتر و نگران‌کننده‌تری روی میز ایران خواهد گذاشت و ایران هم به سبب تعهدی که سپرده – و این تعهد در یک قطعنامه فصل هفتمی به تصویب شورای امنیت هم رسیده- هیچ چاره‌ای جز پاسخ‌دهی به آن نخواهد داشت.

9 ـ نکته دیگر که مکررا از جانب تیم مذاکره‌کننده و همچنین آقای رئیس‌جمهور به آن پرداخته شده این است که بسیاری کشورهای دیگر هم در جهان پروتکل الحاقی را اجرا می‌کنند و بنابراین ایران نباید به پروتکل به‌عنوان امری هراسناک نگاه کند و از اجرای آن ترس داشته باشد.

پاسخ این است که:

اولا- آنچه دوستان پذیرفته‌اند ـ چنانکه بالاتر گفتم‌ـ یک رژیم دسترسی و بازرسی ویژه است که بسیار فراتر از پروتکل الحاقی است.

ثانیا- پروتکلی که کشورهایی چون آمریکا و روسیه اجرا می‌کنند یک پروتکل خاص و بسیار رقیق است و شباهتی به متن پروتکل مدل ندارد.

ثالثا- هیچ کدام از کشورهایی که اکنون پروتکل را اجرا می‌کنند دشمنانی خونی و قسم‌خورده همچون آمریکا، انگلیس و اسرائیل ندارند که اطلاعات به دست آمده بر اثر بازرسی‌های پروتکلی را مبنایی برای انجام انواع و اقسام عملیات‌های تروریستی، خرابکاری، سایبری و... در خاک آنها قرار بدهند.

رابعا- هیچ کدام از این کشور‌ها تجربه‌ای همچون ایران از همکاری نزدیک بازرسان و مقام‌های آژانس با سرویس‌های اطلاعاتی خارجی ندارند. این تنها ایران است که می‌داند «اولی هاینونن»، معاون وقت آژانس در زندان سیا با بوهاری طاهر (واسطه‌ای که ادعا می‌شد قطعاتی به ایران فروخته است) ملاقات کرد و به بازجویی از او پرداخت! در واقع بر خلاف آنچه آقای عراقچی گفته است، برای ایران قطعی است که آژانس از اطلاعاتی که با استقرار رژیم بازرسی ویژه در ایران به دست می‌آورد سوءاستفاده خواهد کرد و اساسا این رژیم بازرسی جز برای سوء‌استفاده در ایران مستقر نخواهد شد.

خامسا- بسیاری از این کشورها اساسا برنامه هسته‌ای درخور توجهی ندارند که از آنها بازرسی شود.

سادسا- برنامه هسته‌ای محدودی که برخی از این کشورها دارند هم سرتا پا آمریکایی و اروپایی است و اساسا مفهومی به نام نگرانی امنیتی از افشای اسرار مرتبط با امنیت ملی درباره این کشورها مصداق پیدا نمی‌کند.

و سابعا- مهم‌تر از همه این است که حتی همین کشورهای عموما سرسپرده غرب که هیچ برنامه هسته‌ای درست و حسابی هم ندارند، حتی در یک مورد، به آژانس اجازه دسترسی به افراد، مکان‌ها، اسناد و تجهیزات نظامی خود را نداده‌اند و از این جهت تعهدی که تیم ایرانی سپرده بود و رهبر معظم انقلاب اسلامی جلوی آن را گرفتند، در جهان یگانه است.

10 ـ  و نکته آخر این است که با این وضعیت مذاکراتی، متاسفانه باید گفت هیچ دورنمایی برای رسیدن به یک توافق خوب ‌وجود ندارد و استراتژی مذاکراتی تیم ایرانی که عمدتا مبتنی بر پذیرش تقریبا بی‌چون و چرای آن چیزی است که آمریکایی‌ها می‌خواهند، مذاکرات را دچار اختلالات غیرقابل رفع خواهد کرد.





* مهدی محمدی/ وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 78
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 47
  • ناشناس ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    فقط : يا ابالفضل
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    رهبری نبود کشور صدباره معامله شده بود.
  • یه جو غیرت دینی ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
    0 0
    یه مشت آدم ترسو که بویی از فرهنگ شهادت و جبهه و دفاع مقدسند مقدرات رو به دست گرفتن خدا به داد آرمانهای امام و رهبری و ملت برسه.بخدای محمد(ص)قسم اینها فقط هدفشون اینه جام زهری دیگر رو به امام جامعه بخورانند به هر قیمتی..هدفشون دادن تمام هسته ای بود که فقط قبح مذاکره با شیطان بزرگ ریخته بشه.خون شهدا خاصه شهدای هسته ای جلوی اینا رو بگیره بحق ابالفضل.
  • آرش خوشگل و فانی درخدا ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    آقایان عالم محضر خداست و خداوند مهربان و بزرگ حاضروناظراست هستی تجلی اسماوصفات خداست و او غنی بالذات است و علم بیکران دارد و زیبایی بیکران دارد زیباییش عین ذاتش است علمش عین خودش است واصولا آفرینش یک جوشش الهی است و لله جنودالسماوات والارض تمام کائنات و موجودات جنودخداوندند خداوند از رگ گردن به ما نزدیک تر است و همه جیک و پوک ما را میداند همه چیز در ید قدرت خداست او قدرت مطلق و فیاض علی الاطلاق است اگر این جهان بینی را قبول دارید و اعتقاد به ان دارید پس این قرشمال بازی و این تضاد و تهافت در مواضع و گفتار و عمل از برای چیست
  • سارا توانگری ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    درود به شرفت سید علی خامنه‌ای عزیز درود به قلمت مهدی محمدی درود به تعهدت مشرق درود به غیرتت محمود
  • امیر پاشا ۰۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    خدا بخواد دو سال دیگه این دولت میره و به جاش یه دولت انقلابی میاد
  • سارا توانگری ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    درود به شرفت سید علی خامنه‌ای عزیز درود به قلمت مهدی محمدی درود به تعهدت مشرق درود به غیرتت محمود
  • mohsen ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    اینکه مدام تاکید کنیم که توافق با غرب خطرناکه و تیم مذاکره ما اهمال کار هستند در حقیقت پاک کردن صورت مساله هست. اگه بتونیم در عین تعامل با جهان آرمانهای انقلابمون رو هم حفظ کنیم اونوقت هنر کردیم.
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    ایران هم به سبب تعهدی که سپرده – و این تعهد در یک قطعنامه فصل هفتمی به تصویب شورای امنیت هم رسیده- هیچ چاره‌ای جز پاسخ‌دهی به آن نخواهد داشت.!!!!!!!!! اینو جدی گفتین، یا شوخیه؟! کی تصویب شده؟!!! خدا رحم کنه...
  • ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    خاک ...
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    ان شاء الله دولت دوازدهم، دولت آقا امام زمان است...
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    "دسترسی مدیریت شده" ای که آقای عراقچی مشغول جا انداختن آن در اذهان عمومی هستند یعنی :"دسترسی بدون تاخیر به همه سایت‌ها، تجهیزات، اشخاص و اسناد مورد درخواست آژانس" (بخوانید موسسه جاسوسی قدرت های استعماری در صنعت انرژی هسته ای)
  • ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    جلو پاتو بپا پله س... نخوری زمین فلانی .... در حال راهنمایی بازرس آژانس با چشم بسته
  • امیر ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    بعدش چی؟ تحریم تا نفت در مقابل غذا؟
  • ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    جهان کیه آخه؟ ما با جهان مشکلی نداریم که تعاملاتمونو به چالش بکشه، مشکل فقط آمریکاست که نمیشه هم باهاش تعامل داشت و هم آرمانهامون رو حفظ کنیم!
  • علی س ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    اون جهانی که تو میگی تا آرمان هاتو نگیره تعامل نمیکنه
  • ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    اینقدر از بازرسی نترسید . مگر چه دچیز هست که رونمایی نشد ه باشد . فرض کنید شما را متهم کنند که در خانه شما اموال دزدیده شده هست در این حال اشکالی نیست که برای رفع اتهام اجازه دهید خانه شما را بازرسی کنند . وطن هم فرقی با خانه ندارد .
  • ملت ایران ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    ما رابطه با امریکا را میخواهیم چه کنیم رابطه ظالم و مظلوم معنی ندارد ( امام خمینی ) ما چرا باید به امریکا اجازه دهیم که هرغلطی بخواهد در این کشور بکند ما چه نیازی به آنان داریم تاکنون هم چیزی به داده نشده ما تا اینجا هم که رسیدیم بواسطه غیرت جوانان این مرز و بوم بوده حالا چرا باید دستاوردهای خودمان را با دست خودمان نابود کنیم که این جرثومه کثیف راضی شود مردم سی سال سختی را تحمل نکردند که عده ای غرب زده کشور را بفروشند !!!!!!!!
  • نوشین ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    دولت انقلابی هم نیومدحداقل احمدی نژاد بیاد
  • ناشناس ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    آقایmohsenهمونطورکه حضرت امام فرموده بودن رابطه ی باآمریکارابطه ی گرگ میشه میش اگه کنارگرگ باشه میتونه دستاوردش روحفظ کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ بله میتونه درچه صورت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ درصورتی که گرگ ماهیت گرگ بودنش رو تغییرداده باشه ولی گرگ هیچ وقت ماهیت درندگی اش تغییرنمیکنه. همونطورکه حضرت آقافرموده بودن به مذاکرات خوشبین نیستن،مردم جامعه بایدبه یک بلوغ فکری برسن ودرانتخابات آینده ی دولت دقت کنن تااقتدارایران کما فی السابق حفظ بشه.
  • محمد ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    آخه اینجوری باغرب میخواین تعامل کنین و آرمان های انقلاب را حفظ کنین ؟نه خدائی اینجوری آرمان ها حفظ میشه ؟اول مرد حفظ کردن آرمانها باشین اونوقت برین با این لا مذهب ها مذاکره کنین
  • روح اله ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    باسلام من کارهای دولت فعلی رادر باب مذاکرات تاییدنمیکنم وردهم نمیکنم،بهتره ازرهبری جلوترگام برنداریم.مطمینااگردرروندمذاکرات اتفاقاتی نظیرانچه که شمااسمشوخیانت میگذارید،بیتردیدایشان صریحاعکسالعمل نشانداده وجلوی هرانچه که بخواهدبه مملکت اسیب برساندراخواهدگرفت.ومهمترازاینهابرای من جالبه که شماهاوامثال اقای محمدی رسایی،کوچک زاده درزمان دولت قبلی روزه سکوت گرفته بودید یامثه کبک سرتان رازیرخروارها برف کرده بودیدودم نمیزدید،نه حرفی نه نقدی نه اعتراضی نه وامملکتایی،انزمان که بااحمال کاری وندانم کاریهای احمدینژادملت دچار بدترین وظالمانه ترین تحریمهاانهم ازطرف سازمان ملل شدمیشدبارفتارو تدبیرمناسب جلوی این تحریمهاروگرفت،ودچاراین وضع اسفناک نشد،
  • از مهران ۰۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    خوب همین کارهاچراده سال پیش انجام ندادن تا اینقدرمواضعمان ضعیف نمی شد
  • علوی ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    نویسنده محترم باید بداند که اولا فعلا توافقی صورت نگرفته است که اینهمه گردوخاک بپا کرده اند ثانیا انچه را تیم مذاکره کننده توافق کند باید به تصویب شورای عال امنیت کشور که سران سه قوه قرماندهان سپاه ارتش وزیر اطلاعات نمایندگان رهبر معظ و..برسد سپس تقدیم محضرمبارک رهبر عزیز انقلاب شود ودرفرض تصویب معظم ته ارزش واعتبار احرایی پیدا کندایا اینمراحل طی شده است گه اینهمه دادوفریاد راه انداخته اید ثالثا ایا توافق بدون پذیرش پروتکل اتحاقی امکان پذیر است رابعا ایا عدم پذیرش پروتکل الحاقی جزو خطوط قرمز اعلام شده است که تیم مذاکره کننده را به تخطی از ان متهم میکنیدسادسا کمی صبر وانصاف داشته باشید تا پیش نویس توافق تهیه شود ودر اختیار مسولین ومردم قرار گیرد انوقت اگر واقعا تیم مذاکره کننده که رهبر معظم بارها فرموده اند که اینها فرزندان نظام ومورد اعتماد منند اگر قصور یاتقصیری داشتند بانان بتازید نه الان ذهن مردم را مغشوش کنید وبدانیم که روزی باد در پیشگاه قادر متعال پاسخگو باشیم
  • محمد ۰۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    من قطع م یقین دارم وسر سوزنی شک ندارم که اگه این توافق با این مسائل خطرناک بسته بشه آخرش اجماع جهانی برعلیه ایران درست میکنن و یه حمله گسترده نظامی میکنن. چون وقتی ازنظرقانونی نمایندگان قانونی ما سندی امضا کنن که قطعا بندهائی از آن در داخل قابل اجرا نباشه بخاطر مسائل امنیتی .آمریکا واروپا به وسیله همین تعهدی که قانونی از ایران گرفتن وبه بهانه نقض عهد دست بازی دارن برای بسیج جهانی برعلیه ما وحمله گسترده هم زمینی هم هوائی هم دریائی .حالا ببینین کی گفتم .همین عربستان با اینکه هیچ دلیل قانونی نداره ومنصورهادی استعفا داده بود تحت پوشش دفاع از رئیس جمهور داره حمله میکنه به یمن شما فرض کنین که ایران بهانه هم دستشان بده دیگه چه شود .فقط امیدواریم که خدا مسیرمذاکرات را به نفع ما بچرخانه به مسئولین امیدی نیست
  • علی ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    اقای امیر پاشا دوسا لدیگه که این دوره بره و به قول شما یه دولت انقلابی بیاد ایا فکر نمیکنی با این توافق به اصطلاح خوب اقایون نمیشه اونا کنسل کرد چون دارند برا 15 سال ایرانا محدود میکنند و هر دولتی دیگه بیاد نمیتونه کاری کنه چون این توافق داره ثبت میشه اینا دارند تمام اطلاعات ایرانا دو دستی میدند به دشمن
  • صادق ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    محسن جان آرمانهای انقلاب باتوقعات غرب منافات داره!بنابراین یا رومی رومی یا زنگی زنگی!
  • بیل گیتس ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    یه مسلمون باید در برابر دشمنان حیله گر باشه و نزاره دشمن دستش را بخونه. والا دست آقای ظریفو کری از همون اول خوند و تموم شد رفت ما به صرف درس خونده بودن آدما و مسلط بودن به حقوق بین الملل و زبان و .... نمیشه نازید یه چیزایی هم هس که درون آدما هس مثل زرنگی-حیله گری-غرور-مسلط شدن بر حریف-نترس بودن -ثبات قدم همینا روبرو را کم کم مجبور به نرم شدن میکنه در مذاکرات و .... کاش ظریف یه اصول مذاکره بخونه ...
  • افشین تهران ۰۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    به چه قیمتی؟تعامل با جهان؟جهان از نظر شما همین چند کشور هستند؟چرا در عاشورا حسین حسین میکنی؟یا اصلا نمیکنی؟اما این ملت از حسین ع یاد گرفتن که ذلت را کنار بزارن و زیر بار زور نرن.اونم بخاطر رای اوردن یک گروه عاشق قدرت.
  • حاج عمو ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    بنده پیگیر مناظرات وتحلیلهای اقای محمدی هستم وبرایم این سوال همیشه مطرح است چرا از طرف مقابل یک جواب منطقی ومستدل به تحلیلهای ایشان داده نمی شود.بطور مثال در مناظره اقای محمدی با اقایان بهشتی پور وحضرتی چه جواب منطقی به ایشان داده شد؟فقط یک سری طرفداری بدون تحلیل قوی از جانب اقایان.عموما مقاله های ایشان هم با شارلاتاریزم مطبوعاتی بدون پاسخ میماند.البته اینطور رفتار با کلیه منتقدین صورت میگیرد هرقدر از طرف منتقدین فنی صحبت میشود ازطرف مقابل سیاسی واحساسی پاسخ میدهند.بنظرم مسئولیت رسانه ملی دراگاهی دادن به مردم اینجا روشن میشود.رسانه ملی باید درساعات پر بینده مناظرات هستهای را برگزار کند تا مردم متوجه این مسائل گردند.قرار نیست کسی را محکوم وبه صلیب بکشیم فقط حرف درست بگوییم وپاسخ روشن بشنویم.باید مکانیزمی ایجاد شود که توافق احتمالی فقط با امضای یک نفر تعهد اور نباشد باید مجلسیان بصورت جدی به مسئله ورود کنند. بلاخره خوشنامی و بدنامی این توافقات برای ایندگان درس عبرتیست.
  • اکبر ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    مرگ یکبار شیون یکبار باید با امریکا بجنگیم
  • علی ۰۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    درود به شرفت سید علی خامنه‌ای عزیز درود به قلمت مهدی محمدی درود به تعهدت مشرق درود به غیرتت محمود
  • یکی ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    دفعه قبل گفتم منتشرنکردی لطفااین بارمنتشرش کن مشرق جان: لوزان وژنویک آژانس معامله غیرت شرف واستقلال ملی است. باهمین رویه ای که تیم مذاکره کننده پیش گرفته بلای عراق وسوریه سرایران می آیدوناموس ایرانی درکناردختران سوری درخیابانهای استانبول به کمتراز10دلارمعامله خواهدشد
  • یکی ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    بیصبرانه منتظرآن روزغرورانگیزهستیم
  • پويا ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    اين آدمها همان كساني هستند كه يه عده آدم ظاهربين مي خواستند با قياس مدارك دانشگاهي با تيم مذاكره كننده قبلي، اونها رو علامه دهر نشان بدهند، مهم مدرك دانشگاهي نيست مهم خروجي مذاكراته ، با مدرك دانشگاهي از فلان دانشگاه اروپايي نميشه با اين گرگها معامله كرد بايد شجاعت داشت و به پشتوانه مردم جلو رفت
  • ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    عشرا" ول کنید مذاکرات را هرچی رهبری می فرمایند ایناگوش شنوای ندارن آخرش م دبه در می آرن بعد هیچی به هیچی
  • قاسم ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    مگر جهان فقط همین 6 کشوره؟
  • ۰۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    فقط خدا کنه وقتی حمله میکنن که اینجا رو با خاک یکسان کنن به مردم کاری نداشته باشن
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    مرفه بي درد بگو
  • ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    درود بر محمود
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    موافقم صد درصد
  • ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    رهبر گرانقدر ايران : دوران بزن در رويي تمام شده
  • کاکتوس ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    اخوی اونوقت اینو که میگی (متهم کردن) فقط برای ماست , یا ما هم میتونیم این اتهام را مثلا به امریکا و انگلیس بزنیم و بریم خونشونو بگردیم
  • ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    ببم جان ! اگه بازرس يك آدم دزد و منحرف باشه كه چشم ناپاك به ناموست داشته باشه و دست درازي به اموالت كنه ، بعد شما اجازه چنين كاري رو ميدي ؟ نميدونم شماها واقعا خوابيد يا خودتون رو زديد به اون راه!!
  • ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    مردم دهن كسي كه بخواد حمله كنه را با خاك يكسان ميكنند.
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    برادر اخوی شما غیرت رو با نادانی محض و به ورطه نابودی کشیدن مملکت اشتباه گرفتی!! هیچکس قرار نیست مملکت رو به اجنبی بسپاره و قرار هم نیست با بلاهت تمام یه جنگ تمام عیار علیه مملکت خودمون راه بندازیم و کل مملکت رو برای همیشه نابود کنیم!! الانتعداد کشورهای متحد و مخالف ایران فوق العاده بیشتر از تعداد کشورهای همپیمان هستن ! روسیه و چین همپیمانهای ما هستن که هر وقت لازم شد از پشت خنجر و تا ته در قلب این ملت ومملکت فرو کردن!! پس زیاد جوش نزن و همه کس رو مثل خودت ترسو فرض نکن!! مملکت با فکر اداره میشه نه با جنگ و دعوا با سایر کشورها!!!ضمنا تا رهبری هست ما هیچ غمی نداریم چون ایشون چشم بیدار ملت و مملکته و هر موقع که فتوا بده در کهکشان راه شیری هم به خاطر وجود ایشون میریم و می جنگیم !! برای من نه راست مهمه و نه چپ !! فقط رهبری!
  • ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    جناب نوشین شما خیلی تعطیل تشریف داری!!!
  • کاکتوس ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    جناب علوی یه سوال , چرا مقام معظم رهبری باید فریاد بزنند که تا من هستم نمیگذارم از مراکز نظامی کشور بازدید کنند و نمیگذارم با دانشمندان ما مصاحبه (بازجویی) کنند , لابد در اینجا هم مقام معظم رهبری دارند گرد و خاک میکنند , برادر محترم تیم مذاکره کننده نمایندگان جمهوری اسلامی هستند و در انجا هر حرفی بزنند و هر قولی بدهند چه کتبی و چه شفاهی ,فردا همان را غربی ها پیراهن عثمان خواهند کرد , ببینم مگر بر اساس توافق ژنو اورانیوم 20 درصدی ما اکسید نشد, مگر بر اساس همین توافق بخشی از سانتریفیوژ های ما متوقف نشد , خوب توافق ژنو به تایید کدامیک از مراجعی که شما گفته اید رسیده , در سال 82 مگر جناب روحانی تفاهم نامه ای را با غربی ها انجام ندادند و قرار شد انها هم پس از اعتماد سازی بر علیه ما قطعنا مه ای صادر نکنند , پس چه شد ؟ کلیه قطعنامه هایی که به گردن احمدی نژاد انداخته شد نتیجه معاهدات سعد اباد و بروکسل دوران خاتمی به ریاست جناب روحانی است
  • ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    مشرق شما از این ملت رنج کشیده خجالت نمیکشید بس است این همه عقده گشایی باتد و باند بازی هم حد وحصری دارد چرا منافع مملکت را فدای باند ی میکنید که مملکت را به نابودی کشیده است
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    حالت خوبه!!! بجنگیم!! گرگهای منطقه و همپیمان شیطان رو بشمار و یه خورده فکرت رو به کار بنداز و انوقت از خودت نظر در کن!!
  • مهدي ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    گل گفتي
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    از بوش سوال کردن چرا به ایران حمله نمی کنید گفت مگه ایران عراق یا افغانستان است
  • ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    تا پروتکل الحاقی را نپذیریم بعید است که کدخدا راضی به توافق بشه!
  • مهدي ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    درست ميگي. تازه دعا كن 15 سال تموم بشه. سرنوشت نسل بعد ما رو دارن تعيين ميكنن
  • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    خدایا رهبر پاکی ها و جانشین بحق ولیعصرت را از گزند شیاطین محفوظ بفرما، آمین یا رب العالمین.
  • مهدي ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    همونطور كه اون اقا گفت مسئوليت گردن خودشه نه ظريف. اين ها دارن يك معاهده ننگين رو به عنوان توافق خوب و قهرمانانه به مردم قالب ميكنند. خدا رو شكر كه الان دهه 60 نيست و مردم از رسانه هاي راستگو حقايق رو مي فهمند
  • مهدي ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    اصولا باطل در فضاي غبار الوده، هيجاني و تبليغات پر فشار دوام داره. راهش روشنگريه كه متاسفانه رسانه ها خيلي ضعيف هستند
  • مهدي ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    با عوامفريبي سخن گفتن احمدي نژاد از هولوكاست رو موجب تهديد نظامي مي دونند در حالك كه لو رفتن اطلاعات نظامي يعني صد برابر شدن احتمال حمله به اين كشور. واقعا اينها چه جوابي دارن به مردم بدهند در قبال اين كار؟
  • رضا ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    حرف دل ما رو زدی خداکنه دولت بعدی تولید رو در دستور کار قرار بده نه مذاکره،اونوقت نیازی به گدایی از اینها نداریم
  • آشنا ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    سقوط در گفتگو هسته ای همراه با تهدید ، بهتر از، سقوط ، عزت ، عظمت . و اقتدار نظام اسلام و کرامت ملت ایران است و ما آن را نخواهیم پذیرفت .
  • ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    اسمت با مسمی جور نیست
  • آشنا ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    تا وقتی قدرت الهی و ابتکار عمل به دست با کفایت رزمندگان اسلام است . زیر بار هیچ خفتی نخواهیم رفت ، ما در منطقه خاورمیانه فرصتهای باالقوه زیادی در اختیار داریم که دشمن را سر در گم کنیم . او منطقه ما را به آتش کشیده است ما نیز منافع او را ، و تا این باشد آنها نگرانند و به ما نیاز خواهند داشت . پس نیاید در مذاکرات منفعل برخورد کنیم ، که این با روح عزت حکمت و مصلحت منافات دارد .
  • آشنا ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    تا وقتی قدرت الهی و ابتکار عمل به دست با کفایت رزمندگان اسلام است . زیر بار هیچ خفتی نخواهیم رفت ، ما در منطقه خاورمیانه فرصتهای باالقوه زیادی در اختیار داریم که دشمن را سر در گم کنیم . او منطقه ما را به آتش کشیده است ما نیز منافع او را ، و تا این باشد آنها نگرانند و به ما نیاز خواهند داشت . پس نیاید در مذاکرات منفعل برخورد کنیم ، که این با روح عزت حکمت و مصلحت منافات دارد .
  • آشنا ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    تا وقتی قدرت الهی و ابتکار عمل به دست با کفایت رزمندگان اسلام است . زیر بار هیچ خفتی نخواهیم رفت ، ما در منطقه خاورمیانه فرصتهای باالقوه زیادی در اختیار داریم که دشمن را سر در گم کنیم . او منطقه ما را به آتش کشیده است ما نیز منافع او را ، و تا این باشد آنها نگرانند و به ما نیاز خواهند داشت . پس نیاید در مذاکرات منفعل برخورد کنیم ، که این با روح عزت حکمت و مصلحت منافات دارد .
  • ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    رنج کشیده ؟ نابودی؟ از جانب کدوم ملت داری صحبت می کنی ملتی که تو 8 سال جنگ پشت انقلابش وایستاد یا ملتی که فتنه 88 عاشورای حسینی ریخت تو خیابون و دست جیغ هل هله سر دادن؟ شما نمی خواد از جانب ملت حرف بزنی
  • ali ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    فرض کن در یکی از بیابان های ایران ما چندتا سیلوی پرتاب موشک زیر زمینی داشته باشیم از قضا آژانس اطراف اون منطقه درخواست بازرسی بده حالا ما باید شک کنیم که نکنه می خوان از جای سیلوها سر در بیارن یا اتفاقی خواستن بیان اون اطراف حالا دوتا راه داریم یا باید دسترسی مدیریت شده بدیم که خوب اینطوری شستشون خبردار میشه که در این بیابون بی آب و علف یک خبری هست. اگر هم بخواهیم دسترسی را آزاد بگذاریم احتمال لو رفتن دریچه سیلوها وجود داره حالا هر یک از دو راه رو انتخاب کنیم بازی رو باختیم . این در مباحث امنیت اطلاعات یک ترفند امنیتی است. با پذیرفتن این کار هیچ زمینی از ایران برای هر اقدامی که نیاز به مخفی کاری داشته باشه در آینده امن نیست. این یعنی دو دستی زمین خودمون رو به اشغال بیگانه در آورده ایم. فرزندان ما چه خواهند گفت ؟؟؟؟؟؟ شما بحث رو فقط در حد خونه خودت نبین. خیلی ها امروز کل زندگیشون رو گذاشتن توی فیسبوک. اما مباحث کلان کشور که با جون و امنیت مردم طرفه فرق داره .
  • ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    ایشون اونوقت که شبکه های خبری از تجاوز زن های عراقی توسط سربازان آمریکایی خبر منتشر می کردن خواب بودن.
  • ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    داداش وقتی همه آقایون در کار انجام شده قرار گیرند مجبور خواهند شد هر چیزی را به خاطر منافع بعدی ممکلت بپذیرند . ما داریم پیش گیری می کنیم .
  • ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    اتفاقا درست می گه. برادر بدون آمریکا داره همه این کارها رو میکنه تا راه رو برای حمله نهایی به ایران باز کنه . برای حمله به ایران که در سال های پیش نتونست انجام بده حالا داره این توافق رو می کنه تا فردا بتونه به بهانه همین توافقنامه یک اجماع جهانی ایجاد کنه واسه حمله. پس ما باید قبل از اون پاتک کنیم و این تنها چاره برای ما خواهد بود . این چاهیست که آقایون برامون درست کردند و اجتناب ناپذیره فقط زمانش ممکنه دیر یا زود بشه اما حتمی هست.
  • ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    :)) اینم که روش پارچه انداختیم و اندازه گرفتین چند متره خدا به سر شاهده که شهاب 3 هست موتورشم بیرون دیدید هنوز نبستیم روش که یه وقت سوء تفاهم پیش نیاد.
  • ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    وقتی خود ظریف میگه انتقادات باشه برای بعد از تصویب قرارداد نهایی شما یا خوش خیالی یا فریاد رهبر رو نشنیدی یا .... از همون لوزان و دستاوردهای!!!! اون مشخصه چه بلایی در راهه.
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    باند بازی :)) جواب مستدل داری بیا بگو.
  • ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    تنها راه حفظ عزت و سربلندی و آبروی ایران تقویت قوای نظامی و اقتصادی و علمی این کشور است و گرنه هیچ از این مذاکرات جز خفت و کوچکی و کرنش بیرون نمی آید. مگر میشود کشوری از نظر اقتصادی و نظامی و علمی قوی باشد و بر سر حق مسلم خود با کسی به مذاکره بنشیند!!! واالله که هر چه میکشیم از بی لیاقتی مدیران و برنامه ریزان داخلی است که با از دست دادن وقت گرانبها و ندانم کاری امروز ما را مجبور به نشستن پشت میز مذاکره بر سر حق مسلم خود کرده اند!!! وای بر کسانی که فکر می کنند راه پیشرفت و عزت و سربلندی کشور عزیزمان ایران از طریق مذاکره و به قول خودشون همزیستی با جهان زورگو و تا دندان مسلح غرب بدست می آید. من موندم جواب این جوونایی که برای حفظ اقتدار ایران طی جنگ تحمیلی و قبل و بعد اون پر پر شدن رو چطور میخوان بدن!!! وای بر ما که بی لیاقتی و تنبلی در تمام امور از سر و کلمون میباره و به چنان ذلتی افتادیم که بایستی برای داشتن یک تکنولوژی صلح آمیز التماس این و اون کنیم و آخرشم بهمون ندن!!!
  • علی س ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    شما برو جواب رهبری به آیت الله خزعلی رو در زمان خاتمی بخون،گفتن منتظر من نباشید روشنگری کنید نشینید تا من چیزی بگم بعد عمل کنید وظیفه روشنگری رو ادامه بدید من مثه پدرم باید تا جایی که میشه حمایت کنم ولی شما روشنگریتون رو کنید
  • ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    دختر خیابونی ها میگن با پسرها رابطه برقرار میکنیم بعد مدیریتش میکنیم که آسیب نبینیم و بعد ... . عزیزم از اول باید مدیریت بشه وگرنه آخرش نمیشه!
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۶
    0 0
    مشرق آیا قرآن مشکلی داشت که نزدین؟! یعنی واقعا که...
  • مسعود ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    بازدید از تاسیسات نظامی مغایر هر آزاد اصول امنیتیه(هرچند متاسفانه در زمان احمدی نژاد این بازدیدها انجام شد)
  • علی ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
    0 0
    احسنت! البته پارچین نیازی نیست چون احمدی نزاد قبلا نشونش داده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس